Thailand - søndag den 22. februar 2004

Rundt om Bang Saphan

Også i dag var vi for sent oppe til at se det blive lyst. I morgen måtte vi stille vækkeuret, for at nå det!

Kl. 9:30 var der afgang på tur. Vi havde bedt hotellet (Eric) sørge for at kombinere 2 af deres ture "Big Buddha" og "Local economy", så vi fik en god oplevelsesdag ud af det.

Eric og en chauffør førte os langs kysten nord for Bang Saphan. Første stop var ved en lille bugt, som fortrinsvis bruges af thailænderne selv til at bade. Til hverdag var bugten stort set mennesketom - i dag var det bare for varmt at være der! (Denne bugt besøgte vi også i 1998).

Næste stop var havnen i Ban Bo Thong Long, hvor vi kørte helt ud på molen. Her var der masser af fisk i vandet og arbejdet med at fryse fisk ned var i fuld gang.

Derefter til Big Buddha, som ligger ved Ban Thong Sai. Buddhaen sidder på en bakketop og kigger ud over den thailandske golf. Imponerende!

Lidt længere oppe på bakken ved Big Buddha, som vi også besøgte i 1998, var der gang i at bygge et imponerende tempel. I 1998 stod kun det rå betonskelet færdig. Allerede dengang kunne man se, at det ville blive et overdådigt bygningsværk og vi var spændte på, om det var blevet færdigt. Det var det næsten. De var igang med at udsmykke det indeni. Studenter malede flotte malerier på væggende. Det var imponerende flot!

Det var ekstremt varmt at gå op ad bakken til templet, og det var dejligt at komme ind i templet og gå på bare tæer på de kølige fliser. På templets overetage måtte vi desværre kun fotografere udenfor. Indendørs var der bl.a. en række meget smukke glasmosaikker.

Vel nede af bakken ved Big Buddha igen. Her solgte de kolde øl og vand og sådan noget trængte vi virkeligt til. Utroligt, hvor godt en kold øl kan smage, når man er meget tørstig!

Derefter gik det tilbage mod Bang Saphan. Vi gjorde holdt, for at spise frokost på en restaurant ud til vandet. Det viste sig, at restauranten lå lige over for Hat Somboon Sea View Hotel, som vi boede en enkelt nat på i 1998.

Frokosten var fiskeretter, kyllingesuppe og pommes frites. Vi fik lov til at byde Eric på frokost men chaufføren måtte klare sig selv. Efter en god frokost, hvor vi også oplevede krabber, hvor skallen var tømt og fyldt med en blanding af krabbekød og hakket svinekød (det smagte rigtigt godt), gik turen videre.

Eftermiddagens program skulle byde på flere virksomhedsbesøg. Vi kørte gennem Bang Saphan og videre forbi vejen, der førte ned til vores hotel. Ca. 10 km. syd for Bang Saphan gjorde vi første stop på en fabrik, hvor fibrene fra kokosnødderne blev fjernet fra nødden. Fibrene bruges til madrasser men skal igennem en længere bearbejdning, før man kan sove på dem. Først skulle de tørres grundigt. Det skete dels med håndkraft og dels med en traktorlignende tingest, der vendte fibrene i luften - med store mængder støv til følge. Når fibrene var tørret, blev de presset sammen til store baller på ca. 170 kg. og sendt videre til næste fabrik.

Den kørte vi til og her blev fibrene skåret til i rette tykkelse og størrelse og lagt sammen, hvorefter madrassen kunne gøres færdig. Her kunne man fremstille 8 - 10 madrasser pr. nat. Det var måske medvirkende til, at prisen for en madras var meget høj efter lokale forhold: ca. 4000 bath. Det betød, at de fleste madrasser blev eksporteret. Eric forklarede os, at vi sov på sådanne madrasser på Coral Hotel. Vi var nu ikke overbevist, da vi tjekkede dem efterfølgende...

Næste stop var en rejefarm. Det var en kunstig sø, der ikke var særlig dyb. Simple motorer trak en masse propeller i vandet, så det blev godt iltet. Eric forklarede godt om produktionen. Jeg fangede bl.a. at der rejerne spiser ca. 200 kg. foder om dagen og når de har den rette størrelse, tømmes det meste af vandet fra søen, hvorefter mange af områdets mænd kommer og hjælper med at samle rejerne. Dernæst fyldes søen atter med frisk havvand og en ny produktion kan starte.

Dagens sidste besøg var atter på en fabrik, der havde med kokosnødder at gøre. Desværre var der ingen aktivitet dér. Kun en pensioneret abe, der havde hentet mange kokosnødder ned fra palmerne og en dreng der sad højt i et træ og samlede frugter. Til gengæld var det muligt at købe en kold øl/vand. Det var hårdt tiltrængt, for det var ekstremt varmt!

Så gik det i den åbne pickup tilbage til hotellet, hvor vi gjorde et kort stop lige inden hotellet, for at Eric kunne vise os cashewnøddeplanten.

Poolen kaldte, så vi kunne blive kølet ned. Det var hårdt at konstatere, men vandet var faktisk for varmt i poolen, så far brillierede ved at gå en tur i havet - helt alene!

Aftensmaden skulle atter indtages på Suan Luang Resortet. Far fik en peberbøf - for 3. gang på ferien. Torben fik en hel stor fisk og Marie og jeg en gang fondue med fisk og kød. Mor fik hønsekødssuppe og en "arrogant" kylling og ungerne deres pommes frites. Alt var ved det gamle...

På vejen tilbage til hotellet, gjorde vi holdt ved en lokal bar, for at få en kold øl. Så var det efterhånden nat efter en meget varm dag.